Touch ID werkt nietLukt het ontgrendelen van je iPhone of iPad niet meer met Touch ID? Volg de onderstaande stappen om het probleem mogelijk op te lossen.

1. Mogelijke oorzaken

Het niet naar behoren functioneren van de vingerafdrukscanner op je iPhone of iPad, kan verschillende simpele oplossingen hebben:

Vieze vingers

Heb je vuile vingers? Maak ze dan schoon. Het lezen van vieze vingers door Touch ID kan namelijk een lastige klus zijn.

Natte vingers

Ook natte vingers kunnen de oorzaak zijn van het niet functioneren van de vingerafdrukscanner. Maak ze droog en probeer het opnieuw.

Natte of vuile vingerafdrukscanner

Is de vingerafdrukscanner van je iPhone of iPad nat of vuil? Maak deze dan schoon en droog en probeer het opnieuw.

Koude vingers

Ben je net in de koude buitenlucht geweest en zijn je handen koud? Dat kan het lezen van je vingers door de vingerafdrukscanner negatief beïnvloeden. Maak ze wat warmer en probeer het vervolgens opnieuw.

Beveiligingsmaatregelen

Touch ID kent meerdere beveiligingsmaatregelen die mogelijk het lezen van je vinger blokkeren. Zo dien je je iPhone of iPad te ontgrendelen met de beveilingscode in plaats van met Touch ID als je je iPhone of iPad opnieuw hebt opgestart, als een vingerscan meer dan 5 keer mislukt is of als je je iPhone of iPad meer dan 48 uur niet ontgrendeld hebt.

2. Controleer je instellingen

Heb je Touch ID wel correct ingesteld? Ga naar Instellingen > Touch ID en toegangscode en controleer of je Touch ID hebt ingeschakeld voor ontgrendeling en iTunes en App Store.

3. Verbeter je greep

Blijft het probleem zich vaker voordoen, dan kan je proberen Touch ID opnieuw in te stellen. Verwijder de bestaande vingerafdruk eerst via Instellingen > Touch ID en toegangscode en kies vervolgens voor 'Voeg een vingerafdruk toe...'. Zorg ervoor dat Touch ID je gehele vinger kan scannen.