Apple heeft vandaag in-app-abonnementen voor apps uit de App Store geïntroduceerd, dat maakt het bedrijf bekend in een persbericht. Alle uitgevers van kranten- en magazine-apps moeten nu gebruik maken van dezelfde methode om gebruikers een abonnement te verkopen.
Eerder werden de iTunes-voorwaarden voor deze introductie al gewijzigd. Dit gebeurde tot groot ongenoegen van ontwikkelaars van 'content bases'-apps zo ook van Nederlandse uitgevers. Met de nieuwe voorgeschreven methode gaat 30% van de opbrengst naar Apple.
Het verkopen van abonnementen buiten de app is voor uitgevers nog wel mogelijk. Zij kunnen dan bijvoorbeeld via hun eigen website de gebruikers laten betalen voor een abonnementen. De voorwaarde die Apple hieraan stelt is wel dat de uitgever de afnemers ook wijst op het gebruik van in-app-abonnementen. Tevens mag er in de app niet gelinkt worden naar bijvoorbeeld een externe betaalpagina.
Uitgevers mogen zelf bepalen welke prijs gebruikers moeten betalen voor een abonnement en hoe lang zij daaraan vast zitten. De uitgever kan kiezen voor een week-, weken-, maand-, kwartaal- of jaarabonnement. Een abonnement voor meerdere periodes, zoals een twee weken- of twee maanden-abonnement is ook toegestaan.
Gebruikers die een abonnement afsluiten, kunnen op een persoonlijke pagina het abonnement beheren. Zij kunnen vanaf deze pagina het abonnement verlengen of afsluiten.