Je drukt een knop in van je geliefde iPhone of iPad in en er gebeurt helemaal niets! Erg vervelend, want een knop die bij het indrukken niet reageert is hoogstwaarschijnlijk kapot. Gelukkig bestaan er voor dit probleem meerdere oplossingen, waaronder een oplossing die geheel gratis is!
Om er zeker van te zijn dat de niet-werkende knop geen softwarematig probleem is, kan je eerst proberen je iPhone of iPad opnieuw op te starten. Probeer dit eerst door tegelijkertijd de homeknop en ontgrendelknop (aan-uit knop) enkele seconden vast te houden totdat het scherm uitschakelt. Werken nu ook de knoppen niet, probeer dan via AssistiveTouch (zie punt 3) je iPhone of iPad opnieuw op te starten.
Heb je eenmaal vastgesteld dat de knop op je iPhone of iPad fysiek kapot is? De meest voor de hand liggende oplossing is dan een reparatie. Reparaties kunnen zowel de volumeknoppen, homeknoppen als ontgrendelknoppen vervangen, dus Google even naar een reparatiezaak bij jou in de buurt of bezoek een Apple Store.
Lees ook: Een afspraak maken bij de Genius Bar in de Apple Store
Met AssistiveTouch kan je je iPhone of iPad via het touchscreen bedienen zonder dat je de fysieke knoppen op het apparaat nodig hebt. Zodra je AssistiveTouch hebt ingeschakeld, verschijnt er tijdens het gebruik van je iPhone of iPad een doorzichtig blokje op je scherm waarmee je toegang hebt tot alle functies. Vanuit daar kan je het iOS-apparaat bijvoorbeeld vergrendelen, terugkeren naar het homescreen of uitschakelen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook het volume van je iOS-apparaat regelen, in het geval de volumeknoppen niet meer werken.
Omdat AssistiveTouch via de software op je iPhone of iPad geregeld is, vormt dit een gratis oplossing voor niet-werkende knoppen. Om de functie in te schakelen, doe je het volgende:
Je kunt het menu van AssistiveTouch volledig naar eigen wens invullen door in de AssistiveTouch-instellingen te kiezen voor 'Pas hoogste menu aan...'. Zo heb je de functies die jij het meest gebruikt, het snelst tot je beschikking.